21 Şubat 2013 Perşembe

Mezar Günlükleri X - Philippe Soupault




Sürrealistlerin evlilik tarihinde en yaşlı ölen çift unvanına sahip Ré ve Philippe Soupault'nun mezarını ziyaret ettiğimde -ki bulmam yaklaşık 90 dakikamı aldı- 1990 ve 1996 yıllarında iki kez açılmış olan bu mezarın içinde bir başka ismin varlığını daha hissettim. Büyük bir coşkuyla Mezar Bilgilendirme Ofisi'nin yolunu tutup orada çalışan görevliye Soupault ailesinin mezarında iki değil üç kişinin gömülü olduğunu, bu yüzden Hans Richter'in ismini de bir an önce taşa yazdırmaları gerektiğini söyledim. Fransızcası kan pıhtısına benzeyen kırklı yaşlardaki görevli kadın, coşkumu ketleyen bir soğukkanlılıkla arkasındaki devasa kütüphaneden kalınca bir kitap -Ölülerin Rehberi- indirdi ve eklem yerleri giderek erimekte olan işaret parmağını 'R harfinde gezdirmeye başladı. Birkaç isim sonunda Richter'i rehberde bulan kadın, zafer kazanmış bir edayla bilgilerimin yanlış olduğunu ve Richter'in başka bir mezarlığa ait olduğunu söyledi. Bilgilerimin olmasa da sezgilerimin doğruluğunda ısrar ettim ve 'Richter' isminin mezar taşına eklenmemesi halinde diğer mezar taşlarındaki ölüm tarihlerinin tamamını değiştireceğimi söyledim. Gülümsedi kadın ve elindeki Fransız meşesinden yontulma kurşun kalemi uzatarak işimin uzun olduğunu ve bir an önce başlamam gerektiğini söyledi. Onarılmaz bir aşağılanmışlık duygusuyla kalemi aldım ve yarım kalan yas sürecini tamamlamak adına, Soupault'nun aklımda kalan bir dörtlüğü eşliğinde yine onun mezarının yolunu tuttum:

an elephant in his bathtub
and the three sleeping children
singular singular tale
tale of the setting sun

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder